آسیب شناسی و آسیب زدایی ازدواج موقت

پرسش:

روش آسیب شناسی و آسیب زدایی و تبلیغ صحیح ازدواج موقت چگونه باید باشد؟

پاسخ

با سلام خدمت شما پرسشگر محترم
پاسخ به سؤالاتان را در قالب نکات زیر بیان می کنیم
الف) معرکه نظرها: همین طور که توجه دارید می بینید که سؤالات مربوط به ازدواج موقت در سایت خیلی گسترده است و این امر نشان دهنده این است که هنوز حرف و حدیث های زیادی درباره این نوع ازدواج شده است.

ب) جامع نگری: ازدواج موقت باید از نگاه روایی، فقهی، اخلاقی، عرفی، روان شناختی و جامعه شناختی بررسی شود. بنابراین چون احتمال آسیب در این نوع ازدواج زیاد است لازم است کتب و نرم افزارهای جامع درباره این حکم ساخته شود و تنها به یک بعد پرداخته نشود.

ج) تندروی در تبلیغ یا در نقد: برخی به طور افراطی اعتقاد دارند نباید از این ازدواج سخن گفت چون سبب فرهنگ سازی یا ترویج آن می شود. در برابر اینان هم افرادی تندرو بدون پرداختن به حدود ثغور این ازدواج به تبلیغ وسیع آن می پردازند و آن قدر از استحباب آن سخن می گویند که زنان بسیاری را در برابر این حکم الهی مقاوم می کنند. مهریه حق زن است ولی اگر ما بی حد و حساب و مستمر از این که مهریه حق زن است و باید به او بدهیم سخن بگوییم ممکن است ناخواسته زندگی ها را تلخ کنیم. رعایت مقررات رانندگی برای سلامت فرد و جامعه لازم است ولی اگر پیوسته بدون رعایت حال افراد به تبلیغات مربوط به این قوانین دامن بزنیم و یا تصادفات جاده ای را نشان دهیم (افراط و تفریط در تبلیغ) اثر ناگواری روی مردم می گذاریم. بنابراین بخشی از اطلاعات مربوط به این ازدواج را خود مردم فهیم باید با مطالعه، خواندن عبرتها و مشورت به دست آورند.

د) تبلیغات ضد دینی: زنان و مردان متدین باید هشیار باشند. عده ای لائیک و ضد دین در مقام ترویج مشمئز کننده و گروهی از آنها در مقام رد این نوع ازدواج بر می آیند و سبب ایجاد اختلاف بین زنان و مردان متدین می شوند و سبب دلزدگی دیگران از دین می شوند. برخی از شبکه های ماهواره ای که مشوق ازدواج سفید و ارتباط آزاد دختر و پسر هستند و از زن به عنوان ابزار تبلیغات تجاری و وسائل خانگی و آرایشی و کسب درآمد با تصاویر سکسی و فیلم های سکسی و.... استفاده می کنند. این ازدواج متعهدانه شرعی را به تمسخر می گیرند و ادعا می کنند اینجا به زن ظلم شده است.

هـ) سواد آموزی تفقهی: فقه در اصل به معنای فهم عمیق است و تفقه در دین با فهم عمیق از سه حوزه دین یعنی اعتقادات، احکام و اخلاق حاصل می شود. قسمت زیادی از آسیب هایی فکری و رفتاری مرتبط با این ازدواج به فقر اطلاعاتی ما از دین و شرع بر می گردد. بسیاری از مردان یا زنان به دلیل این که مطالعه کافی و جامع دینی ندارند نمی توانند فلسفه احکامی چون نفقه، ارث، مهریه، قضاوت و ازدواج متعدد یا موقت و.... درک کنند و تصور می کنند دستورات دین کامل نیست. مثلا در حوزه مسائل شرعی افراد زیادی نمی دانند که این ازدواج در عرض ازدواج دائم است. یا نمی دانند که هر کسی در این حکم شرعی باید نظر مرجع تقلیدش را جویا شود. یا نمی دانند که این ازدواج با هوسرانی و افسارگسیختگی شهوت همخوانی ندارد. افراد زیادی نمی دانند این ازدواج تعهداتی دارد و تفاوت هایی با ازدواج دائم دارد و یا در ضمن عقد با شروطی می تواند تعهداتی ایجاد کرد بنابراین یکی از راه های تبلیغ این ازدواج این است که مردم را تشویق کرد نظر مرجع تقلیدشان را جویا شوند.

و) کارشناسان دینی و علمی در رسانه: یکی از راه های تبلیغ سالم این ازدواج این است که نگاه همه جانبه به این ازدواج شود. فیلم ها و سریال هایی که از اول تا آخر آسیبی از این ازدواج را بزرگ نمایی می کنند در واقع اصل حکم شرعی را دانسته یا نادانسته نشانه می روند.
در حالی که اصل حکم مشکل نداشته است بلکه استفاده کننده از حکم چون حدود شرعی و حقوقی و اخلاقی را رعایت نکرده است مشکل ایجاد شده است. اگر زنی بدون اذن شوهر و بدون توجه به مرزهای خانواده ها به منزل والدینش برود به معنای این نیست که والدینش یا اصل ارتباط او با آنها مشکل دارد و مفید نیست مدیریت ارتباطی این زن مشکل دارد. نیز اگر مردی با روی آوردن به این ازدواج از خانواده خود غافل شود نشانه این نیست که این ازدواج مشکل دارد نشانه برخورد غیراسلامی آن مرد است.
بنابراین لازم است نخست فیلمنامه ها با نظارت کارشناسان زبده علمی و دینی نوشته شوند و سریال ها و فیلم ها با دقت علمی و دینی تولید شوند که محتوایی ضد دینی یا مخالف شرع نداشته باشند. بعد یا قبل از پخش سریال ها و فیلم ها از کارشناسان مذهبی و علمی متدین استفاده شود تا این ازدواج آسیب شناسی و آسیب زدایی شود. نیز
باید نقد محتوای فیلم ها و سریال ها در نشریات دینی جدی تر گرفته شود تا شاهد رشد توجه صحیح به مبانی دینی و ترویج آن در رسانه ها باشیم .

ز) مشاوره های مذهبی و روان شناختی و حقوقی: یکی از شیوه های کنترل آسیب های مرتبط با این ازدواج است که به مردم آموزش داده شود که اگر نیاز به این ازدواج شد قبل از ازدواج با مشاور دینی و روان شناختی و مشاور حقوقی مشورت کنند تا آسیب ها کنترل شود برخی از زنان و مردان که تقیدات دینی ندارند از این ازدواج سوء استفاده می کنند مثلا گاهی مرد یا زن چون می دانند طرف مقابل از آبروی خود می ترسد از او حق السکوت و یا باج می گیرد. گاهی نداشتن مدرک حقوقی و گواهی محضری سبب سوء تفاهم و اختلاف یا کلاهبرداری می شود.

ح) روش تحقیق علمی: یکی از راه های دفاع معقول از این حکم شرعی و آسیب شناسی واقعی (نه خیالی و ساختگی) و آسیب زدایی استفاده از تحقیقات علمی و عینی است. وقتی تحقیقات معتبر باشد افراد چه در مقام دفاع و ترویج و چه در مقام نقد این ازدواج با روش علمی وارد می شوند و از برخورد سلیقه ای با این حکم اجتناب می کنند. مشاوره های مکتوب (آنلاین و آفلاین) و مشاوره تلفنی ( آنلاین و آفلاین) زمینه مساعدی تحقیقات علمی است چون افراد بدون مقاومت و ملاحظات راحت سخن می گویند.