ظرافت های روان شناختی و همسر موقت
پرسش:
سلام خسته نباشید مردی متاهل هستم ولی شرایطی برایم پیش آمده که نیاز به همسر موقت پیدا کرده ام مدتی با ورزش و خواندن قرآن و سرگرم کردن خودم سعی کردم تحمل کنم ولی الان دیگر امکان تحمل و صبر ندارم به دلیل وجود خانمهای با شرایط نامناسب و طالب روابط نامشروع در اطرافم خیلی به گناه نزدیک هستم حتی چند بار تا مرز گناه هم رفتم ولی خدا به من کمک کرد که آلوده ندم. حالا از شما راهکار برای ازدواج موقت می خواهم
چطور اقدام کنم و گزینه مناسب را چطور بیابم؟
پاسخ:
با سلام خدمت شما برادر محترم
پاسخ پرسش شما در قالب نکات زیر بیان می کنم:
1- ازدواج موقت مرد متأهل، از روی هوسرانی و تنوع طلبی ویرانگر و سمّ است و نهاد خانواده را ویران می کند. باید تلاش کنید موانع و عایق های زندگی زناشویی خود را با کمک از متخصصان (پزشک، مشاور و...) رفع کنید تا نیازی به ازدواج موقت نداشته باشید.
2- حوزه فقه و شرع احکام خمسه و صحت و بطلان و اصاله الصحه، و اصاله السلامه و...است. ظرافت های روان شناختی اجرای عملی احکام به عقل و مصالح عرفی واگذار شده است. به عنوان مثال امر به معروف از نظر شرعی واجب است ولی این که به چه کس، چگونه و با چه بیان و دقتی و چه زمان و مکان و نزد چه کسانی بگوییم یا نگوییم مسائل روان شناختی اجرای این حکم است؟
3- به طور کلی ازدواج موقت امری شرعی است. همسر شرعی را نیز باید مانند ازدواج دائم طبق متعارف خواستگاری کنید و یا از واسطه های این ازدواج کمک بگیرید. ازدواج موقت می تواند به تناسب شرایط احکام پنجگانه (مباح، مستحب، واجب، مکروه و حرام) به خود بگیرد.
4- هیچ متدینی شک ندارد که اگر شهوت طوری باشد که اگر مرد ازدواج نکند حتما به گناه جنسی می افتد ازدواج (موقت یا دائم) برای او واجب می شود.
5- زنی که مشکل زناشویی دارد و با درمان در درازمدت نمی تواند شوهرش را ارضا کند اگر چه طبق احساس زنانه و حس تملکش برایش سخت است ولی لازم است برای حفظ اجتماع و شوهرش از گناهان جنسی و خیانت، تغافل کند تا همسرش ازدواج موقت یا دائم کند. غیرت زنانگی اینجا ناپسند است. البته شوهر که ناچار است واقعا (نه توهما) برای حفظ خود از حرام ازدواج کند، نیز باید شرایط روحی همسرش را در نظر بگیرد اگر می بیند که او ممکن است از نظر روانی به هم بریزد و زن نتواند حتی با کمک از مشاور با این ازدواج کنار آید باید این ازدواج را به صورت سری انجام دهد.
6- زنانی اشکال می کنند که اگر مرد مشکل جنسی داشت چه طور؟ اینجا نیز مرد باید دنبال درمان باشد و اگر به دلیلی مثل قطع نخاع بودن ناتوانی جنسی او ادامه داد باید همسرش را آزاد بگذارد تا اگر خواست طلاق بگیرد و به خاطر مسائل جنسی به گناه نیفتد.
7- در مشاوره هایی داریم خانواده هایی را که زن وقتی فهمیده شوهرش با خانمی ازدواج موقت کرده است سرناسازگاری گذاشته است و مشاجرات بالاگرفته است و فرزند یا فرزندان در آتش این مشاجرات از بین می روند. در بسیاری از موارد این مردان می گویند اگر می دانستم این ازدواج این قدر به زندگی ام آسیب می زند دنبال آن نبودم و تلاش مضاعفی می کردم تا مشکلات زناشویی ما حل شود.
8- اگر به دلیلی ازدواج موقت بر مردی واجب شود باید فوق العاده در گزینش همسر دقت کند که:
- گرفتار زنان باج گیر یا دام های مافیایی سایبری و غیرسایبری اخاذ و کلاش نشود،
- هر کسی را برای همسری انتخاب نکند تا از بیماری های مقاربی و رفتارهای جنسی مصون باشد،
- این ازدواج با زنان بیوه اقوام که با هم ارتباط دارند نباشد. چون ممکن است به دلیلی مانند اختلاف این سر فاش شود و یا زن با دیدن مکرر آن مرد نتواند وابستگی عاطفی خود را مهار کند.
- در ازدواج موقت پیوسته باید مانند اشعار ترجیع بند بر موقت بودن این ازدواج به طور ضمنی و صریح و عملی تأکید شود. موارد زیادی داشته ایم که زن یا مرد یا هر دو به هم وابسته می شوند و برای خود و دیگران مشکل ایجاد می کنند. وقتی مردی در دراز مدت پیوسته همسر موقتش را که نیاز به همدم و همراز و تکیه گاه و مراقب دارد می بینید طبیعی است که این زن به او به شدت وابسته شود و جدایی برایش بسیار تلخ باشد و حتی سر از افسردگی در آورد. بنابراین مدیریت این رابطه با مرد است که منطقی تر است نه زن که عاطفی است.
- مراکز پاسخگویی به سؤالات دینی کارشان علمی است نه اجرایی بنابراین جای تعجب نیست که کارشناسان دینی بگویند این که همسر موقت سراغ نداریم. واسطه های خیر معتبر و دفاتر ثبت ازدواج و محضرها کارشان عملی و اجرایی است بنابراین برای این ازدواج باید سراغ آنها رفت.
- مشاوره و روان درمانی قوانین و اصول حرفه ای و حقوقی خود را دارد. این قوانین به مشاور اجازه نمی دهد که وارد کارهای واسطه گری شود یا خود مشاور با مراجع خود ازدواج (دائم یا موقت) کند.
- کارشناسان پاسخگو در سایت های معتبر کارشان اصول و ضوابط خاص خودش را دارد و از نظر تعهدات و اخلاق حرفه ای نمی توانند پاسخگویی را رها کنند و وارد کار واسطه گری شوند. این به معنای این نیست که واسطه گری منطقی و مشروع، امر بد یا سخیفی باشد بلکه هر صنف از جامعه باید در حوزه کاری خود و وظائف محوله کار کند نه بیرون از آن. طق تعهداتی که کارشناس داده باید به وظیفه حقوقی و شرعی و اخلاقی خود عمل کند در غیر این صورت تخلف است و مسؤولان می توانند عذرش را بخواهند.
9- موارد متعدد مشاوره ای بودند که همسر موقت از نظر آبرو چیزی نداشته از دست بدهد ولی از مرد اخاذی می کرده چون می دانسته که او نسبت به حیثیت و آبروی خود حساس است حتی نزد همسایه ها و اقوام و محل کار رفته و آبروی مرد را برده است (دقت شود)
10- موارد متعدد مشاوره ای داشتیم که زن دائم به هیچ وجه نمی توانسته با ازدواج موقت همسرش کنار بیاید و با شوهرش اختلافشان شده و مشاجرات به همسایه ها و خانواده کشیده شده است. فرزندان در این اختلافات تباه شده اند و گاهی زن اصرار به طلاق داشته. یعنی باید روحیه و شخصیت و باورها و تعصب های همسر اول را در نظر داشت.
121- برخی از افراد متدین اعتقاد دارند این ازدواج طبق نظر مشهور فقها مستحب است و با توجه به آمار بالای خیانت ها و زنان بیوه اصرار دارند که فرهنگ ازدواج موقت را ترویج و تبلیغ کنند در واقع اگر به نکات روان شناختی و جامعه شناختی که بیان شد دقت نشود مانند افرادی می شویم که خواستند ابروی عروس را درست کنند چشمش را کور کردند.
ولی حضرت علی فرمودند اگر مستحبی به واجبات صدمه بزند در آن خیری نیست. در مشاوره ها زیاد دیده ایم که افراد ماأهلی که ازدواج موقت کرده اند از گرفتار بی انصافی شده اند در نفقه دادن و همنشینی با فرزندان و همسر دائم بله تا وقتی که نمی توانند این آسیب ها مهار کنند مستحبی در کار نیست و چه بسا برایشان کراهت و حرمت هم داشته باشد.
تذکر
13- بنابر آن چه بیان شد پیشنهاد می کنم شما تاجایی که امکان دارد تلاش کنید مشکل را با مشاوره های روان شناختی و پزشکی بر طرف کنید. اگر چنانچه واقعا امکان ندارد با توجه به نکات روان شناختی یاد شده همسر موقت برگزینید.
.......................
منبع: انجمن گفتگوی دینی؛ بخش مشاوره، کارشناس: حامی، 20/1/1397.