هنر گوش دادن

   ما اگر شنونده به معنای واقعی کلمه نباشیم شخصی که در حال صحبت با ماست این احساس را پیدا می کند که نتوانسته ایم او را درک کنیم و او را بفهمیم هر چند ساکت باشیم و ارتباط چشمی مناسبی داشته باشیم.

اغلب نه شنونده و نه گوینده متوجه نمی شوند دلیل اینکه چرا نتوانسته اند با هم ارتباط بر قرار کنند چیست.
کسی که شنونده خوبی است حتی اگر به فرد غریبه ای برای چند لحظه گوش دهد تاثیر خود را می گذارد و این ربطی به ارتباط بلند مدت با افرادی که رابطه نزدیکی با او داریم ندارد.

می رسیم به اینکه چرا شنونده خوبی نمی توانیم باشیم..

به گفته آقای دکتر ابراهیمی دینانی وابستگی به ذهنیت خود و برداشت باورهای خود از سخنان گوینده باعث می شود شنونده نباشیم یعنی مخاطب در این حالت است که سخنان گوینده چقدر به دانسته های من مربوط میشود.

 راه حل ایشان این است که همه باورها و ذهنیت ها را از ذهن به طور موقت دور کنیم و معلق نگه داریم و بعد گوش دهیم که گوینده حقا چه می گوید.

گاهی اوقات هدفی برای ما اصل می شود و سخنان هر کس را پیوند می دهیم به اینکه چقدر ما را به هدفمان نزدیک می کند مثلا کسی که دائم به نیازهای مادی خود توجه دارد نوعی پرستش در او به وجود می آید و نه تنها برای شنیدن بلکه در هر مسئله ای رابطه آن را با نیازهای خود جستجو می کند.

از دیگر موارد غرور و ترس انسان است. در واقع دلیل اینکه چرا بر اساس باورها و ذهنیت خود سخن کسی را گوش می دهیم این است که می ترسیم چیز جدیدی یاد بگیریم و این برداشت را داریم که دانستن چیز جدید یعنی اینکه ما نادانیم و یا ترس از این داریم که گوینده همچین فکری را در باره ما داشته باشد..

این غرور باعث به وجود آمدن این ذهنیت برای شنونده می شود که اگر سخنان گوینده مناسب با ذهنیت او بود که در مقام تائید بر می آید و اگر مخالف بود او را رد می کند و ایراد می گیرد به این معنا که بیشتر از گوینده می داند.

مورد بسیار شایع عدم شنیدن وعظ و نصحیت و آموزه های اخلاقی در مجالس و یا در تلویزیون توجه به این است که گوینده چه کسی هست و آیا خود او به آن عمل می کند یا نه..
  به این توجه کنیم که من در کجای این سخن هستم..

به گفته آقای دکتر دینانی گوش دادن خیلی مسئله مهمی در زندگی ما هست که از دیدن هم دامنه وسیع تری دارد. در قرآن صفت سمیع برای خداوند قبل از بصیر آمده و همین طور ذکر کردند که تمام اشعار مثنوی و معنوی در هجده بیت اول خلاصه شده و همه این هجده بیت در بیت اول و بیت اول در کلمه " بشنو" خلاصه شده..

در واقع مخاطب جناب مولانا کسی است که می شنود.

دقت کنیم می بینیم یکی از مسائلی که باعث عدم ارتباط مناسب با همسر و فرزند و دوستان و آشنایان ما شده شنونده نبودن طرفین گفتگو است.

انشالله خداوند به ما توفیق دهد هر روز بر فضایل اخلاقی خود بیافزایم..

والسلام.