سفارش تبلیغ
صبا ویژن

متعه غلط است مگر در شرایط خاص؛ این شرایط خاص یعنی چه؟!

با سلام و عرض ادب
بارها و بارها موضوع متعه مطرح شده و مخالفان و موافقانی داشت که با هم مباحثه کردند
اما نکته ای که مخالفان صیغه مدام به آن اشاره میکنند این است:

اینکه اسلام امری را منع نکرده به معنای واجب بودن آن نیست
یعنی اگر گفته میتوانید زن دوم بگیرید یا زنی را متعه کنید به این معنا نیست که در انجام آن الزامی وجود دارد
لذا متعه در حالت عادی گناه و خیانت است مگر در شرایط خاص

با فرض قبول توضیح قبل، سؤال من از شما کارشناس محترم این است:

این شرایط خاص چه هستند؟
اگر مرد بگوید از همسرم راضی نیستم = میگویند یا ایراد از خودت است یا اگر از همسرت است به مشاور مراجعه کن
اگر مرد بگوید نیاز جنسی دارم = میگویند هوس باز است
اگر مرد بگوید نیاز عاطفی دارم = میگویند سست عنصر است
اگر مرد بگوید به زن دیگری علاقه مند شده ام = میگویند تنوع طلب است

پس لطفاً برای بنده مشخص کنید منظور از شرایط خاص چیست؟



پاسخ


سلام و عرض ادب
خب این موضوع خیلی در سایت بحث شده است و به نظرم پرداختن به آن لازم نیست و علاقه مندان می توانند به تاپیک ها به خصوص نظرات کارشناسان نهایی در انجمن هایی مختلف رجوع کنند.
با توجه به چند نکته پاسخ را بیان می کنم:
1- در سایت باید نظر کارشناسان را به عنوان پاسخ نهایی در نظر بگیرید.
2- کارشناسانی چون من، حرفی از خودمان نداریم و سخنان بزرگان دین را بیان می کنیم که با کد یمین و عرق جبین و زحمت فراوان احکام اسلام را استنباط کرده اند.
3- دین اسلام سه بخش است:
الف - احکام و حقوق،
ب - آداب و اخلاق،
ج- احکام و مناسک
همان طور که اگر کسی بخواهد به کمال علمی برسد در تحصیل علم نباید نمره زیر حد نصاب گرفت و نباید به نمرات لب مرزی و پاس کردن صرف اکتفا کند . هر کسی بخواهد به تعالی و کمال برسد در دستورات دین نیز نباید به حداقل ها اکتفا کرد. رعایت مستحبات و اجتناب از مکروهات و رعایت آداب و اخلاق اسلامی ما را به کمال می رسد.
4- جواز در احکام شرعی به معنی این است که اگر کسی آن کار را انجام بدهد گناه نکرده است و برای آن کارش معاقبه نمی شود. جایز بودن امری به معنی تشویق به آن امر نیست. مثلا اگر گفته می شود که جایز است زن و مرد نامحرم در ضروریات زندگی با هم صحبت کنند به معنی تشویق کردن به این کار نیست. یعنی اگر مثلا در دانشگاه با وجود همکلاس همجنس بروید و درباره درس گذشته با رعایت حدود شرعی از غیرهمجنس سؤال کنید گناه نکرده اید (جایز است). ولی کسی که نمی خواهد در مسیر کمال درجا بزند و یا عقب گرد کند. از نظر اخلاقی احتیاط می کند و همین جا هم از همجنس خود سؤال می کند( دقت فرمایید)


ادامه دارد
موقع نماز بحث تا یک ربع تعطیل است




5- قرآن می فرماید انسان بر نفس خویش آگاه است. یعنی ما اگر هوس را مهار کنیم و بخواهیم دستور خدا را انجام بدهیم با درون نگری خودمان می یابیم که در چه شرایطی هستیم.
6- چیزی که خیلی مهم است این است که ما باید در قبال کارهایی که می کنیم خداوند و رضایتش را در نظر بگیریم نه مردم را. به هر حال آنهایی که مقید نیستند هر گناهی را راحت مرتکب می شوند. افرادی هم بدون توجه به این که خداوند حکیم است و اگر موضوع خارجی برای حکم نباشد حکم ازدواج موقت عبث است و کار عبث با حکمت سازگاری ندارد.
7 - ازدواج موقت هم مانند ازدواج دائم است و در شرایط مختلف می تواند عنوان های حلال، حرام، مباح، واجب و مستحب به خود بگیرد.
8- همه مراجع داخل و خارج کشور فرموده اند اگر کسی به دلیل نداشتن همسر به گناه بیفتد برای او واجب است ازدواج( دائم یا موقت) کند.
9- براساس مشاوره های متعدد ثابت شده است که افرادی که خیلی راحت رو به ازدواج موقت یا ارتباط نامشروع می آورند نهاد خانواده آنها متزلزل می شود. طبیعی است در چنین خانواده هایی اخلاقی اجتماعی مانند گذشت، ایثار، تعاون، همدردی و....رنگ می بازد. مردان به جای حل مشکل از مشکل فرار می کنند و گاهی مهمل گذاشتن همسر خود سبب اختلالات و انحرافات او می شود.
10- مردانی ثبات هیجانی ندارند و زنان متعدد را تجربه می کنند نمی توانند به همسر خود اکتفا کنند بنابراین بهانه گیر می شوند و زجر می دهند و طلاق عاطفی و فیزیکی.
11- مردی که همسرش علیل است و نمی تواند تمکین کند و مردش با نبودن همسر به گناه می افتد باید با هر شکلی شده ( عفاف، ازدواج موقت و...) مانع گناه شود.
12- اگر مردی اعتیاد جنسی داشته باشد و امر دایر مدار ازدواج موقت و زنا باشد باید ازدواج موقت کند( برای مطالعه بحث اعتیاد جنسی به http://ahkam.askdin.com/ رجوع کنید.
13- سؤالات شما اینجا بیشتر از طرف مردان بود. ولی خانم های بیوه نیز باید دقت کنند تا گرفتار مسائل غیراخلاقی نشوند و سبب تزلزل خانواده نشوند.
14 - در بحث ازدواج موقت جابه جایی غیرت هست. برخی از تنوع انحرافات و روابط جنسی نامشروع، حدود 10- 12 ازدواج موقت اهل تسنن (مسیار، ابتعاث، مخدام، مسفار و..)، ازدواج جهادی داعشیان و....در فضای حقیقی و مجازی با خبر اند نه مقاله ای می نویسند نه ابزار تأسف می کنند ولی نام ازدواج موقت که می آید بدون این که فکر کنند که اسلام دستوراتش عادلانه و حکیمانه است و با هوسرانی هم مخالف است سریع مخالفت با حکم خدا می کنند.

به یاد داشته باشیم
اگر عده ای ورزشگاه آزادی را به هم بریزند نباید ورزشگاه را تعطیل کرد باید انها را مهار کرد
اگر کسی حکم خدا( ازدواج موقت) را نابجا به کار برد نباید اصل حکم را رد کرد باید ان افراد را محکوم کرد.