سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختلاف با مادر شوهر

پرسش:
سلام خسته نباشی.رابطم مامادرشوهرکمرنگ شده وهرحرفی میزنه.شوهرساده ای دارم هرکاری میکنه به همه میگه که بهش میگن مردوندگی نداری ویاخره.اماتوزندگیم از رفتار ایناشوهرم سواستفاده نمیکنم که دیگران انقدرحسادت دارن چیکاربایدکرد؟باشوهرم ازخانوادش حرف بزنم دهن بینه بهشون میره میگه.همش اعصابم خورده.تاچند روزاخلاقش خوب میشه یه اتفاقی میفته و شوهرم اخلاقش طوری هستش که دیگران بهش حرف بزنن حرفای مادر ایناشو بهم منتقل میکنه که میفهمم اونا گفتن...واخلاقش بامن عوض میشه بدجور...تعادل رفتاری نداره.توروخداکمکم کنید.زندگیم حفظ بشه.فقط شوهرم واسم مهمه وبس. شوهرم رابطه خوبی باخانواده من نداره چیکاربایدکرد ازمن ناراحته به من نمیگه یا رابطه نداره یا جوابمو نمیده.اماعلت ناراحتیش میفهمم کسی بهش حرف زده

پاسخ:
با سلام و سپاس از اعتمادتان!

نگرانی شما را از روابط بین شما و خانواده همسرتان می فهمیم و امیدواریم با تدابیری که می اندیشید همسرتان را توجیه نموده تا به راحتی تحت تأثیر ایشان قرار نگیرد.
در ابتدا توجه داشته باشید که خوشبختی مانند ریاضی و فیزیک فرمول و قوانین خودش را دارد که فقط با رعایت آن از زندگی رضایت خواهیم داشت. فرد خوشبخت کسی نیست که در زندگی مشکل نداشته باشد. فقط مرده ها هستند که مشکلات زندگی دنیا را ندارند. در دریای زندگی فقیر و غنی متناسب با شرایط خود مشکلاتی دارند. برخی امروز گرفتار امواج مشکلات هستند و گروهی فردا. خوشبخت کسی است که مانند ملوان ماهر عمل می کند برای رسیدن به هدف از دریای مشکلات فرار نمی کند. بلکه مشکل را در آغوش می گیرد و برای حل یا کاهش آسیب ها از مطالعه، مشورت (با افراد با تجربه) و مشاوره(با متخصص) کمک می گیرد.
به هر حال همسرتان فردی ساده است و ممکن است طبق عادت هر حرفی را به خانواده اش منتقل نماید و این امر تبعات بعدی برای زندگی تان داشته باشد. از نظر ما در اولین گام باید با همسرتان صمیمانه چند بار صحبت کنید و این موضوعات را تحلیل کنید و به او تفهیم نمایید که نباید مسائل زندگی تان منتقل شود. بعید می دانیم اگر با زبان خوب بیان کنید همسرتان نپذیرد. پس گام اول این است که همسرتان را تحت کنترل در آورید و گام بعدی این است که از مداخله خانواده همسرتان در زندگی مشترکتان جلوگیری نمایید.


اما برای پیشگیری از مداخله چه باید کرد؟
-  اجازه ندهید اوضاع با بگو مگو و کشمکش و دخالت خانواده ها بدتر شود. از مشاور خانواده یا فرد باتجربه امین و مورد قبول هر دوی خود کمک بگیرید تا مشکل را ریشه ای حل کنید.
- زندگی شما و مادر شوهرتان مرزهای مختلفی دارد. در کل ذهن شما نباید پیوسته با خیالپردازی درگیر این اختلافات باشد. چون حال شما را بدتر و بدتر می کند و این آشفتگی درونی از 5درصد به 50 درحد تشدید می شود و در چهره و رفتار و چشمان و گفتارتان جلوه پیدا می کند. برای حل اختلافات وقت خاصی را برای فکر کردن به آن مشکل اختصاص دهید.
- معمولا مادر شوهر قصد اذیت عمدی ندارد. چون وقتی مادر شوهران نیز از ما مشاوره می گیرند گریه می کنند و می نالد که چرا رعایت حال ما را نمی کنند.
- برای کمک گرفتن از شوهرتان برای حل مشکل نباید سریع مادرشان را زیر سؤال ببرید و نقد کنید.
- زوج های خوشبخت 7 برابر نسبت زوج های دیگر احساس می کنند می توانند با حل تعارض مشکلات را حل کنند. زوج های خوشبخت می دانند که هر قدر صمیمیت بیشتر باشد نقاط اختلاف نظرشان بیشتر است ولی باور دارند که با مشاوره و گفتگو اغلب اختلافات را حل می کنند. هنر حل تعارض قابل آموزش است.
- از معاشرت های زیادی و بدون مرز و وقت مشخص خودداری کنید.
- وقتی دلخوری پیش می آید باتندخویی جواب ندهید چون رابطه شما یک روز و دو روز نیست و همچنین درخودتان هم نریزید که مانند آتشفشان خفته ای که بیدار می شود آشفته شود و خشمگین و پرخاش کنید. بهترین تدبیر قاطعیت است یعنی با رابطه ای صریح و صمیمی و شفاف احساس با جرأت و با حفظ ادب حرف خود را بیان کنید. به یاد داشته باشید که احترام متقابل جزء لازم این ارتباط موفق است.


معرفی کتاب برای مطالعه بیشتر:
- ارتباط با خانواده همسر،هاشم دهقان پور فراشاه و همکاران، نشر: بوی شهر بهشت (سایت فراکتاب  http://www.faraketab.ir )
- ارتباط با خانواده همسر، محسن ایمانی، نشر: حدیث راه عشق



?? کانال زندگی آرام محمد حسین قدیری