سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رهایی از وسواس

پرسش:
توصیه شما برای رهایی از وسواسم چیست؟

پاسخ:

درود بر شما

ممنون از اعتمادتون
قبل از بحثم اجازه دهید یک مثال بزنم ارتباط شما با این مثال کلید ورود به بحث و ان شاالله خیلی از مشکلات خواهد بود.
افراد زیادی از اتاق تاریک یا از حضور در قبرستان در شب می ترسند. وقتی ترس بر ما غلبه می کند در واقع مثل بخار و مه شدید عمل می کند. چگونه ما در مه غلیظ جلوی خود را نمی بینیم، هنگام ترس هیجان منفی بر ما غلبه دارد هورمون آدرنالین در خونمان ترشح می شود و درجه حرارتمان بالا می رود و تپش قلب مان بالا می رود. در برابر، بینش و شناخت ما افت پیدا می کند به همین دلیل است هنگام ترس و وحشت راه حل ها را نمی بیینم و به تعبیر عامیانه عقلمان کار نمی کند.
وقتی فردی در تاریکی گرفتار ترس می شود گرفتار توهم می شود بنابراین
صدای ورزش باد، یخچال، صدای فرو رفتن آب دستشویی یا ظرف شویی و... را چیز های دیگری تفسیر می کند.
تکان خوردن پرده با باد، افتادن سایه خود روی زمین، افتادن نور چراغ ماشینی به پنجره و.....را چیزهایی دیگری تعبیر و تفسیر می کند.
این فرد واقعا در عالم توهم خود چیزی می بینید که مثلا رد شد یا زیر پرده تکان می خورد
در بیماری وسواس
ما به دلیل هیجان منفی اضطراب واقعا در عالم خیال و توهم خود فکر می کنیم نجاست ترشح کرده یا دست یا لباسمان هنوز پاک نشده است به همین دلیل است که علما می فرمایند یقین فرد وسواسی اعتباری ندارد.
و نیز می فرمایند: فرد وسواسی نباید خودش احکام بخواند. باید مدتی به شناخت و بینش دیگری که مذهبی است و بیمار نیست اعتماد و تکیه کند و از این جهت نگران نباشد و هرچه در ذهنش آمد که مثلا فلان عمل درست نیست. فلان چیز هنوز هم نجس است یا .....بگوید من وظیفه ام را عمل می کنم. اگر بخواهد کاری کند که به دلش بچسبد یعنی بها دادن به تخیل خود و دور شدن از واقعیت.

پرسش:
می خوام اعتنا نکنم ولی بهم سخت میگذرد چه کنم؟
ببنید باید در برابر این سختی مقاومت کنید مثل این که بخواهیم دندان های ما را عصب کشی کنیم و یا ایمپلنت کنیم، خب مسلما سخت می گذرد ولی برای درمان باید مقاوم باشیم و خود را نبازیم. چه طور کسی که از دندان پزشکی وحشت کند و به سلامت لثه و دندان هایش اهمیت ندهد روز به روز معده و...او هم دچار مشکل می شود، کسی هم که در برابر وسواس مقاومت نکند و درمانش نکند مشکلش شدید و عمیق و مزمن تر می شود و گرفتار افسردگی هم می شود.
پس باید مانند کسی که اعتیاد به اینترنت یا مواد را می خواهد ترک کند مقاومت کنیم تا پاک از وهم شویم.


سؤال دوم
من نمی تونم بروم نزد روان پزشک شما بگید چه کنم؟
اگر الان زمین بخورید و پایتان بشکند می گویید نمی توانم نزد متخصص بروم و فقط کتاب می خوانید یا به اورژانس تماس می گیرید؟ یا هر طور شده حتی اگر شده از دیگری قرض و کمک مالی بگیرید برای درمان اقدام می کنید؟

اگر وسواس شدید باشد و زندگی و خواب و ارتباط با همسر و فرزند دچار مشکل شود لازم است حتما از روان پزشک هم کمک گرفت و عوارض دارویی کم را برای رسیدن فایده بیشتر پذیرفت.
در وسواس شدید هیچ مشاوری به تنهایی نمی تواند کمک کند چون دارو درمانی لازم است.
اگر توصیه های بالا را انجام دادید و توانستید کنترل کنید و مدیریت که چه بهتر. وگرنه درمان را به تأخیر نیندازید و سبب تشدید بیماری نشوید. دارو ذهن شما را آرام می کند. اضطراب را کم می کند هورمون ها و انتقال دهندهای عصبی را تنظیم می کنند.
ولی با این ها باید عواملی که سبب کاهش استرس و اضطراب می شود را در زندگی اجرا کنید مانند:
- ارتباط راحت و خودمانی با خدا(راز و نیاز بدون تکلف)
- زیارت ائمه و امام زاده ها علیهم السلام
- همنشینی با اعضای خانواده و دوستان و افراد با نشاط و متعادل و معنوی
- فعالیت های بدنی و کار و هنری و ورزشی
داشتن سرگرمی های مورد علاقه و فرار از تنهایی و بی کاری
- استفاده از لذت های حلال و تفریحات رفتاری و شناختی و اجتماعی و هیجانی
- دیدن فیلم طنز
- نرمش ها و ورزش های هوازی( پیاده روی، شنا، ..)
- استفاده رفتارها، خوراکی های سودازدا: مانند کوه پیمایی، دو سه کیلومتر در روز پیاده روی، استفاده از عطر، خوردن انار شیرین و مرکبات
- نوشتن هیجانات منفی و عقده ها و مشکلات در دفتر و ریختن در زباله

 

منبع برای مطالعه

- کانال تلگرامی فقه و روان شناسی

https://t.me/psy_feQh

- نرم افزار اندرویدی  بی خیال درمانی