سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نوجوان بد قلق

پرسش: با بدقلقی ها و نافرمانی های نوجوانم چگونه روبه رو شوم؟

پاسخ:

سلام و عرض ادب
ممنون از اعتمادتان
سن 12 سالگی اول نوجوانی است. روان شناسان درباره سن نوجوانی کتابهای زیادی نوشته اند. این سن را تولد دوباره نامیده اند. چرا که دوران نوجوانی تحولات و تغییرات هورمونی، اجتماعی، هیجانی و شناختی و معنوی جدیدی در نوجوان شکل می گیرد. خانواده گویی در مسیر تربیت در اتوبان صاف بوده اند ولی ناگهان با خیابانی بسیار ناهموار روبه رو می شوند.
نوجوان معمولا قصد تمرد و سرکشی و بدقلقی ندارد. خود تغییرات ایام رشد و بلوغ در آنها اضطراب ایجاد می کند. مثلا می بیننید که صدایش و لحنش فرق کرده موهایی جدیدی در بدنش روییده، شهوتش بیشتر می شود. میل به تقلید و همانندسازی با الگوهایی در او زنده می شود. بنابراین برای ارتباط خوب باید همدلی داشته باشید با او. دنیا را از شرایط او ببینید. نگاه شما مشروط نباشد او را به خاطر شخصیتش و اصل وجودش و صفات خوبش دوست داشته باشید. دوستی را مقید به انجام اعمال یا ترک عاداتی نکنید. یک رفتار یا عادت بد سبب نشود کل شخصیت ایشان را بد بدانید یا برچسب های مختلفی بزنید.
-در باشگاه های سالم ثبت نامش کنید
-از افراد با نفوذ و مقبول بخواهید بیشتر با او باشند و او را جهت دهند.
-تشویقش کنید سؤالاتش را از کتب معتبر و کارشناسان حاذق بپرسد.
-صفات مثبتش را تمجید کنید
-در نقد او هنرمندانه وارد شوید. نزد دیگران تذکر ندهید. در یک جلسه یک نقد کافی است. برای این که نقدبرایش دردناک نباشد قبل و بعدش از سخنان آرام بخش و همدلانه و صفات مثبت وتجارب خوب استفاده کنید.
- اگر اضطراب یا رفتارهای تکراری زیاد دارد تشویقش کنید بپذیرد از روانشناس بالینی حضوری کمک بگیریدو یا حداقل با کارشناسان اینجا در ارتباط باشند.

منبع برای مطالعه بیشتر:
1- http://yon.ir/isiPw
2- نوجوانی فصل شکفتن، محمدرضا شرفی و همکاران
3- دنیای نوجوان، محمدرضا شرفی، نشر منادی تربیت

منبع: محمدحسین قدیری، تلگرام زندگی آرام، وبلاگ زندگی آرام