سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هدیه روز دختر: گل ها را له نکنیم

هدیه روز دختر: گل ها را له نکنیم

(دختران رشیده )

محمدحسین قدیری

پرسش:

با حرف مردم چکار کنیم میگن دختر #ترشیده یا پیردختر . با این حرفها چه طوری کنار بیاییم؟

پاسخ

سلام بر شما

ممنون از اعتمادتان

در پاسخ به این سؤال نکات زیر را بیان می کنم:

1- یکی از فلاسفه یونانی به نام اپیکتتوس جمله ای گفته است که مورد اتفاق همه اندیشمندان و روان شناسان امروزی قرار گرفته است و آن:

آنچه شما را مضطرب و آشفته می کند حوادث نیست، بلکه تفسیر شما از آن واقع و حوادث است. بنابراین باید مراقب تفاسیر ذهنی خود باشیم تا موضوعات را فاجعه آمیز نکنیم. چه طور وقتی فردی دیوانه به ما چیزی می گوید با تفسیر خاص سخنان او را به دل نمی گیریم؟ این همان چیزی است که مولوی می گوید:

 راه #لذت از درون دان نز برون

 ابلهی دان جستن از قصر حصون

2- شوخ طبع باشید افراد شوخ طبع مانند مه می مانند و یک گوششان در و یکی دروازه است. سخنان دیگران را به دل نمی گیرند و می دانند که سخنان دیگران معرف شخصیت آنها است. کوچکی یا بزرگی دیگران، نباید سبب به هم ریزی ما شود. البته باید بین بی ادبی و مزاح فرق قائل شویم. یکی از روان شناسان که موهای وسط سرش ریخته در سمینار به یکی از افراد طاس که در مسابقه شرکت کرده بود با شوخی گفت: من فکر کردم فقط من با حالم نگو همه کچل ها با حال هستند.

یا به فردی طاس به شوخی گفتند امسال چیزی کشت نکردی؟ او هم به شوخی گفت نه سر یا عقل می خواهد یا مو.

البته شوخی نباید خودشکنانه و پرخاشگرانه باشد. شوخی باید خودفزاینده و پیوند دهنده باشد.[1]

اگر کسی بی ادب باشد خودش از لطف مردم و خداوند محرم است

از خدا جوییم توفیق ادب

بی ادب محرم ماند از لطف رب

3- روحانیون، اولیا و انبیا خداوند از تمسخر و تحقیر و نیش و کنایه مردم بد طینت در امان نبودند. بنابراین باید همچون بزرگان دین صبور شکیبا باشید. داستان امام حسن (ع) و برخوردش با مرد شامی فحاش را الگوی رفتاری خود قرار دهید.

4- بسیاری از مردم واقعا به طور عادی الفاظ را بیان می کنند و قصد خاصی ندارند به همین دلیل است که اگر به آنها تذکر داده شود بیان خود را اصلاح می کنند. این وظیفه افراد فرهیخه دانشگاهی و حوزوی و منبریان و رسانه های تصویری و شنیداری و مکتوب است که واژه ای جایگزین بیان کنند.

یکی دو سال قبل در فراخوانی در یکی از سایت های مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی از کاربران خواستیم که به جای این لفظ، جایگزینی عرفی بیان کنند که بار هیجانی تلخ و گزنده نداشته باشد. مانند دختران #رشیده

گاهی طنزها و فیلم سینمایی هار مانند پسران ترشیده و خود دختران و پسران با سن بالا با طنز و شوخی نادانسته به نشر و تثبیت این واژه نامناسب دامن می زنند.

چه طور در عزمی ملی واژه های #رفتگر و #فراش به پاکبان و بابای مدرسه و.. تغییر داده شده ان شاالله که شاهد اصلاح این واژه باشیم البته اصلاح اساسی را باورهای خود افراد باید در درون ایجاد کنند. نباید ازدواج را معادل خوشبختی و عدم ازدواج را معادل بدبختی بدانیم.

حضرت معصومه (س) به دلیل شرایط خاصی که داشتند ازدواج نکردند.

ازدواج به خودی خود مستحب مؤکد است. اگر خوشبختی را به 18 چرخ #تشبیه کنیم، ازدواج موفق که متأسفانه آمارش کم است یکی از عوامل خوشبختی است. ولی ازدواج ناموفق خوشبختی را می تواند به شدت لطمه و صدمه بزند. بنابراین با این نگاه ازدواج نکردن را نباید فاجعه دانستن به خصوص اگر این امر از دست ما خارج باشد.


??نکته روان شناختی

امام علی(ع) فرمودند«فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ»؛ «زن گلی ظریف است، نه پادو و کلفت»[2] دختران رشیده نیز مثل گل هستند نباید با واژه های خشن به این گلها صدمه بزنیم. دختران به دلیل روان شناسی زنانه خود نسبت به پسران رشیده حساس تر هستند پس مراقب باشیم که دلی را نشکنیم.

موفق باشید

*****
*اپیکتتوس (Epictetus)

** اینجا معنی عرفی رشیده مقصود است نه معنای فقهی.
1- محمدحسین قدیری، مثل های روان(تمثیل های روان شناختی و تربیتی)، ص 97(ملانصرالدین و ملاخصم الدین) و ص135.
2. نهج‌البلاغه، نامه31