سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا مؤمن افسرده می شود؟


پرسش: سلام آیا مومن درست و حسابی افسرده می شود؟ می دانم ایمان درجاتی دارد اما آیا کسی که افسرده است می توانیم بگوییم درجات پایینی از ایمان دارد یا اصلا ایمان ندارد؟

پاسخ:

برای پاسخ به این سؤال توجه به نکات زیر ضروری است:
1- انسان از منظری سه ساحتی است:1- جسم، 2- روان (ذهن)، 3- روح

2- هر کدام از این ابعاد سلامت و بیماری و پزشک و درمانگر مربوط به خود را دارد.

3- به دلیل ارتباط تنگاتنگشان بر هم اثر می گذارند و از هم اثر می پذیرند.

4- ما روایاتی داریم که مربوط به بیماری، شفا، رجوع به متخصص، مخفی نکردن بیماری از متخصص، دوری نکردن از مراجعه به پزشک به بهانه توکل و ... است. در این روایات نمی بینیم که بگویند مؤمن غمگین یا افسرده نمی شود. همان طور که ما سرما می خوریم از نظر روانی هم ممکن است افسرده شویم. اصلا به دلیل شیوع افسردگی بین مردم به سرماخوردگی روانی مشهور است.

5- از سوی دیگر در بحث سبب شناسی باید در نظر بگیریم که افسردگی غالبا معلول ترکیبی از اختلالات جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است.

6- مؤمن از این جهت که دستورات دینی را رعایت می کند زمینه افسردگی را در این جهات کاهش می دهد ؛ مانند صله رحم کردن، نماز خواندن، تطهیر و غسل کردن و آراستگی، عطر زدن، اجتناب از پرخوری، پرخوابی و بی کاری و خوشحال کردن مؤمنان و.... . اگر فرد دینداری این امور را رعایت نکند زمینه افسردگی را برای خود فراهم می کند.

7- فرد به ظاهر دینداری که به دستور عقل اهمیت نداده و برای گزینش دینش تحقیق نکرده است و به سؤالات اساسی ( من کیم؟ اینجا چه می کنم؟ با که هستم؟ تا کی هستم؟ کی خواهم رفت؟ کجا خواهم رفت و..) برای زندگی هدف و معنایی نمی یابد و در مشکلات، رنج ها، شکست ها و فقدان عزیزان را بی معنا و ناعادلانه تفسیر می کند و افسرده می شود.

8- برخی از عوامل افسردگی، زیستی و ژنتیکی و براثر عدم تعادل در کارکرد برخی غدد درون ریز مانند تیروئید و یا اختلالات در کار کرد انتقال دهنده های شیمیایی بین سلول های عصبی (نورون ها ) است. فرد در بسیاری از این عوامل دخلی نداشته است. بنابراین از این جهت ممکن است حتی یک مرجع تقلید هم گرفتار بیماری افسردگی شود. بنابراین مؤمن وقتی دستورات دین را رعایت می کند نباید هنگام اضطراب یا افسردگی یا وسواس خود را سرزنش کند. باید راضی به رضای خداوند باشد و با توکل بر خدا از متخصصان برای درمان کمک بگیرد.

9- پیامبری بیمار شد به خداوند گفت: من می دانم درد و درمان از خداست به همین دلیل از دارو و پزشک کمک نمی گیرم تا خودت شفایم دهی. خطاب شد که من اگر دنبال دارو نباشی شفایت نمی دهم. خداوند شفای بیماری و کلید مشکلات را در اسباب طبیعی و غیرطبیعی ( دعا، صدقه، توسل، تربت امام حسین، آب زمزم و..) قرار داده است.

پی نوشت :
انجمن گفتگوی دینی، انجمن مشاوره

متن کتاب: جورچیــن زنـــدگی