سفارش تبلیغ
صبا ویژن

احساس ارزشمندی

پرسش:

سلام،دختری نوزده ساله هستم و از خودم خیلی بدم میاد،نظرات بقیه برام مهمه و حاضرم بخاطر منفعت بقیه از حق خودم بگذرم،ناخوداگاه دنبال جلب توجه هستم و از این عادتم بیزارم،نمیخام شخصیتم اینقدر حقیر باشه،هرکاریم کردم نتونستم این عادتمو ترک کنم،خیلی زود وابسته میشم واین منو میترسونه که ازراه درست منحرف شم،اعتمادبنفسم پایینه درصورتی که هم ازجایگاه اجتماعی وهم ازلحاظ ظاهری نسبت به بقیه همسن وسالام بالاترم،چیکارکنم خودمودوست داشته باشمو نیازبه محبت وتوجه کسی نداشته باشم؟

پاسخ:
سلام بر شما
ممنون از ارتباط و اعتمادتان
توانا بود هر که #دانا بوددانایی به ما قدرت مدیریت می دهد. همین که می دانید نقاط ضعف شما کجاست خود نیمی از راه موفقیت است و باید دنبال تدارک ضعف ها باشید. فنداسیون اعتماد به نفس ما از ابتدای دوره کودکی شکل می گیرد و ساختمان آن با خاطرات و تجارب موفق ریز و درشت، تمرکز بر داشته ها و توانایی ها، تشویق، خود پنداره مثبت و احساس ارزشمندی ساخته می شود. برای تقویت احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس راهکارهای زیر را انجام دهید. طبیعی است #پشتکار و #تمرین مستمر لازمه کسب هر مهارت و توانایی است:
1- پذیرش مشکل خود و اقدام عملی برای رفع مشکل از اقدامات مهم برای بهبود حال خود است. افراد که پیوسته به خاطر مشکلشان خودخوری و حرص می خورند باعث اضطراب و خشم انباشه در درون خود می شوند و حالشان به مراتب بدتر می شود. بنابراین تبریک می گویم که دست روی دست نگذاشته اید ممکن است دیر شروع کرده باشید ولی مهم این است که می دانید با مهارت آموزی می توان با این مشکل روبه شد.
2- احساس ارزشمند بودن و حرمت خود‌ مانند باطری برای اعتماد به نفس است. اگر این باطری ضعیف باشد اعتماد به نفس ما به شدت افت پیدا می کند.
3- احساس ارزشمندی ما به عوامل مهمی مانند نگرش ما به زندگی و خودمان، تجارب موفق و ناموفق، آرامش و اضطراب، خودپنداره و تجسم ذهنی ما از بدن و شخصیت خود، سبک تربیتی و...
4. بدشکلی هراسی یکی از زیرشاخه های اختلالات اضطرابی است. طوری که ذهن پیوسته  هر روز وقت زیادی درگیر است و فرد دلشوره، انزواطلبی، کوفتگی عضلانی حتی بعد از خواب، خواب های غیرعمیق و رویاهای زیاد، فکرهای تکراری وقت گیر و اضطراب زا دارد، انصراف از این افکار برایش دشوار است. اگر این وضعیت را تجربه می کنید یا در کل ذهنتان در روز بیش از یک ساعت آشفته و درگیر است و یا تجارب وسواس در اعمال و افکار لازم است با روان پزشک حاذقی نیز مشورت کنید.

توصیه هایی برای تقویت احساس ارزشمندی
1- تجربه های مثبت و خاطرات شیرین گذشته (ریز و درشت) را روی پوستر گلهایی به صورت فیش الکترونیکی یا کاغذی یادداشت کنیدو هر روز مرور کنید.
2- شواهد و سخنان نقض کننده احساس خود را که از دیگران شنیده اید یادداشت کنید و مرور کنید مثلا شنیده اید شما آشپز خوبی هستید یا روحیه لطیفی دارید. حتما افراد زیادی را دیده اید که زیبایی خوبی ندارند و یا اصلا زشت هستند و یا بسیار چاق اند ولی اعتماد به نفس قوی دارند. بنابراین ریشه اعتماد به نفس در نگرش ما هست نه در شرایط جسمی. هر چند اندام هم سهمی در اعتماد به نفس دارد
3- #کتاب احساس  ارزشمندی اثر دکتر علی صاحبی از نشر سایه سخن را تهیه کنید.   http://l1l.ir/3962
4- #فلش کارت های حرمت خود(احساس ارزشمندی) را دانلود کنید و مرور کنید  https://t.me/zendegiearam110/3581
5- #ورزش مستمر هوازی جز برنامه های شما باید باشد.
6- به جایگاه خود نزد خداوند در هستی دقت کنید حرمت انسان از کعبه بیشتر است و کسی حق ندارد پشت سر شما غیبت کند. اسرار شما را فاش کند. خون شما را بریزد و برای خنداندن دیگران شما را مسخره کند.
7- اطلاعات #عمومی خود را به خصوص در زمینه هایی که استعداد و علاقه خاص دارید تقویت کنید.
8- به سلامت جسم خود برسید. عطر استفاده کنید. خود را ماساژ هید و با روغن خوشبو نوازش کنید. چک آپ کنید.
9- اهداف خود را بدون انتظارات دیگران بچینید. هر کسی باید در رشته تحصیلی و شغلی و هنری و ورزشی متناسب با شخصیت و رغبت و استعداد خود وارد شود تا رضایت او زیاد شود نباید طبق چشم و همچشمی و انتظارات دیگران در رشته های ناهمخوان با خود وارد شویم. در کل دانایی و درک و انسانیت و پرورش فضائل انسانی را مقدم بر مدرک بدانید.
10- برای موفقیت سریع تر برنامه مکتوب داشته باشید و از مشاور حضوری دانشگاه کمک بگیرید
11- ما نیاز به تأیید دیگران داریم ولی اسیر ان نباید باشیم. هر قدر بیشتر مهر و محبت و تأیید را گدایی کنیم عملا انسان ها بیشتر از ما دور می شوند همین طور است اگر بخواهید با #مهروزی و محبت زیاد تأیید و توجه را جلب کنیم. کتاب ماندن در وضعیت آخر را مطالعه کنید.

برای مطالعه بیشتر
جوان و اعتماد به نفس، محمد سبحانی نیا، بوستان کتاب
خرید کتاب دیجیتالی  http://l1l.ir/3a5n

وبلاگ زندگی آرام