سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سن مناسب ازدواج

 

پرسش: سن مناسب ازدواج چه زمانی است دختری نوجوان با شهوت زیادی هستم ولی خود را مهار می کنم. دیگران می گویند خواستگارانت را قبول کن بیشتر از سنت می فهمی ولی من احساس می کنم برای ازدواج شرایط لازم را ندارم.

پاسخ

سلام بر شما

تشکر از اعتمادتون

 در ازدواج موفق لازم است دختر و پسر به بلوغ و پختگی های جسمی، جنسی، شناختی، هیجانی، عاطفی، معنوی و اقتصادی رسیده باشند و پسر به عنوان سرپرست خانواده باید بتواند نفقه یک زندگی را بدهد؛ یعنی از نظر اقتصادی بالغ باشد. فردی کاری باشد و درآمد داشته باشد و بتواند متناسب با شأن همسرش نفقه( غذا، پوشاک، مسکن و..) بدهد. پختگی اقتصادی در محیط ها و شهرهای مختلف رنگ و جلوه های خاص خود را دارد.

نیز در ازدواج موفق تناسب های زیر ضروری است:

مذهبی، اعتقادی، صفات اخلاقی، خصلت های شخصیتی، سنی، فرهنگی، خانوادگی، تحصیلی، هوشی، اقتصادی، اجتماعی.

بنابراین

1- فردی که قدرت #خویشتنداری ندارد و زود قهر می کند و یا خشمگین می شود و دست بزن دارد یا فحاشی می کند و داد و فریاد، از نظر #هیجانی بالغ نیست.

2- فردی که #انصاف را رعایت نمی کند و پیوسته انتظار دارد همسرش به او و خانواده و اقوامش احترام بگذارد ولی حرمت همسر، خانواده و اقوامش را ندارد از نظر اجتماعی بالغ نیست.

3- فردی که شرایط ازدواج مانند کار و مسکن حتی اجاره ای را ندارد و درآمد یک زندگی متوسط را ندارد و انتظار دارد با خانواده ای مرفه وصلت کند از نظر #اقتصادی بالغ نیست.

4- فردی که احساسی به ازدواج فکر می کند و تناسب های اعتقادی و مذهبی، اخلاقی، شخصیتی، فرهنگی، سنی، اقتصادی، اجتماعی و..را در نظر نمی گیرد به «بلوغ شناختی» نرسیده است.

5- فردی که در فرهنگ ایرانی تفاوت های شدید رسومات و فرهنگ را در نظر نمی گیرد و می گوید اصل دختر و پسر هستند و مخالفت خانواده اهمیتی ندارد از نظر #شناختی بالغ و واقع بین نیست

 

تصمیم عاقلانه

این که جوانی (دختر یا پسر) بگوید من با فلان شرایط کنار می آیم قابل اعتنا نیست. چه بسا الان برای رسیدن به طرف مقابل از روی #احساس تصمیم بگیرد ولی به خاطر شرایط شخصیتی و روحی واقعا در عمل نتواند به قول خودش عمل کند. بنابراین باید تناسب ها و قدرت سازگاری تان زیر نظر مشاور ازدواج به صورت حضوری بررسی شود.

معمولا در جامعه ما دختران در سن 25 سالگی و پسران در سن 25-27 سالگی به بلوغ نسبی می رسند ولی این یک نسخه کلی نیست ممکن است فردی در سن کمتر هم واقعا انواع بلوغ لازم را کسب کرده باشد ولی فردی با مدرک دکترا در سن سی سالگی بالغ نباشد. برای فهم دقیق سن ازدواج از مشاوره ازدواج حضوری کمک بگیرید.

مدیریت شهوت

برای مدیریت شهوت به گام هایی که در کتاب مشکلات جنسی جوانان اشاره شده عمل کنید. نسخه رایانه ای و اندروید و یا متن کتاب را می توانید از سایت کتابخانه قائمیه تهیه کنید. اگر اضطراب یا وسواس دارید برای مهار و درمان این مشکلات از روان شناس بالینی کمک بگیرید

 

منبع برای مطالعه بیشتر

- آموزش و مشاوره قبل از ازدواج، سیدمهدی حسینی بیرجندی، نشر آوای نور

- پکیج ویژه ازدواج (سخنرانی و جزوه)، سایت سید مجتبی حورایی

موفق باشید

منبع

محمدحسین قدیری، کانال تلگرام زندگی آرام