سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارواح خاک بابام (پختگی ساختنی است نه یافتنی)

ارواح خاک بابام
(پختگی ساختنی است نه یافتنی)

سریال‌ها و برنامه‌های شاد تلویزیون در حد خود بزم خانوادها را گرم‌ می‌کنند و شادی و لبخند بر دل و لب جامعه می‌نشانند. این خوب است و عالی، ولی انتقادی جدی به بسیاری از برنامه‌ها وارد است:
بسیاری از مهمانان مجردان با سن بالا هستند، غالبا وضع اقتصادی خوب یا عالی نسبت به مردم دارند اینان به عنوان الگوهای جوانان، مستقیما یا پنهان خواسته و ناخواسته به آنها القا می کنند که نمی‌توان به این زودی ازدواج کرد و باید از بلوغ زودرستان تا زمان ازدواجتان حدود 15 سال یا حتی بیشتر فاصله شود تا شغل خوب و رفاهیات کامل به دست آورید. متأسفانه بسیاری از مشاوران هم می‌گویند آمار مشاجرات، اختلافات، همسرآزاری‌ها، خیانت‌ها، عشق‌های نافرجام، و طلاق‌ها بالاست، بنابراین جوانان ما تا حدود بیست و هفت یا سی سالگی نباید ازدواج کند تا پختگی و بلوغ کافی برسند، ولی این بزرگواران نمی گویند که این دوره بلند مت سن بلوغ زودرس تا سن ازدواج، در این دنیای پر محرک فیزیکی و سایبری، فشارهای جنسی و عاطفی خودش هزار و یک مشکل ایجاد می کند که در مشاورها اینها عیان است!!

مهارت ها و بلوغ‌های اکتسابی
چرا نباید به این فکر کنیم که با دوره‌های آموزشی مختلف مهارت‌ها، بلوغ پختگی لازم را جوانان ایجاد کنیم. و برای بلوغ اقتصادی چرا از مسؤولان، والدین و خود جوانان نخواهیم که با تسهیلات ازدواج، حمایت اقتصادی، قناعت، تلاش و همت بالا و مراسم ساده ولی همسرگزینی عاقلانه و روش مند، سبب ازدواج به موقع شوند تا بین سن بلوغ و ازدواج این همه فاصله نشود و مشکلات فراوانی برای آنها و جامعه به با نیاورد؟
بدون شک با تورم سنگین بالا و مشکلات مسکن و اشتغال برای عده ای زیادی فراهم کردن ابتدائیات زندگی هم سخت است، ولی بسیاری از جوانان در مشاورهها می گویند شکوه می کنند که شهوت و نیاز عاطفی زیاد است اختلاط دختر و پسر در جامعه و دانشگاه بی‌داد می‌کند سایت‌ها و شبکه‌های پورنو در دسترس است با این حال والدین ما حال و روز ما را متوجه نمی‌شوند و تشویق به ادامه تحصیل و به دست آوردن رفاهیات خیلی عالی می‌کنند. ما حاضریم برای کاهش فشار روانی، افزایش آرامش و حفظ ایمان با توقعات کم و حمایت جزیی خانواده با همسرگزینی عاقلانه و مراسم ساده، زندگی بدون تکلف مشترک را شروع کنیم. به تدریج دوشادوش همسر خود رفاهیات زندگی را هم ارتقا دهیم و به وعده های خداوند هم که در قرآن آمده در کنار تلاش خود امیدوار باشیم.

جوانان پرتوقع
جوانانی هم هستند که با این که درآمد متعارفی دارند ولی با توقعات بسیار بالا می‌خواهند زندگی آرمانی برای خود بسازند. این اندیشه، سبب ازدواج دیرهنگام و افول هیجان و نشاط آنها می‌شود. برای فراهم آوردن آسایش و رفاهیات، آرامش خود را از دست می‌دهند.
گفت: پسرم طوری با تأخیر ازدواج نکن که کودکت، یعنی نوه دلبندم، هنگام بازی به دوستانش به روحت قسم نخورد: «ارواح خاک بابام».


پی نوشت:
محمدحسین قدیری، ماهنامه خانه خوبان ، بهمن، 1395


متن کتاب: امروز بهتر از دیروز